The last month. - Reisverslag uit Castellanza, Italië van Jochem Pon - WaarBenJij.nu The last month. - Reisverslag uit Castellanza, Italië van Jochem Pon - WaarBenJij.nu

The last month.

Door: Jochem Pon

Blijf op de hoogte en volg Jochem

05 Juni 2016 | Italië, Castellanza

Ciaooo,

Dat was het dan. Mijn erasmus exchange in Italië is voorbij. De laatste maand is echt voorbij gevlogen. Mei was genieten, ondanks de tentamens. Laat ik daar maar is mee beginnen.

Het eerste tentamen wat ik had wat voor Cambridge Engels. Uiteindelijk heb ik daar ruim C1 voor gehaald. Ik had net niet genoeg voor C2, wat 'native speaker' zou betekenen. Maar ben ook blij met mijn C1. Toch handig straks bij solliciteren.

Daarna had ik Philosophy van m'n eigen universiteit. Dit was een drama. Had naar maximaal vermogen (wat wel iets lager was dan als in gewoon in NL was) voor gestudeerd alleen toen ik maandagochtend half 9 op het international office kwam vertelden ze mij dat de VU het tentamen niet had opgestuurd. Na wat (boze) mailtjes mocht ik het tentamen mondeling maken. Dit was in vergelijking tot multiple choice wel minder fijn. Maar goed, ik had geen keus. Tijdens de 'skype mondeling' kwam de geleerde kennis alleen totaal niet naar boven en dus heb ik hem niet gehaald. Dus ik heb 28 juni mijn laatste kans. Voordeel is wel dat ik al gestudeerd heb èn dat ik dan stuk meer tijd heb!

De Italiaanse tentamens (Strategic Analysis of Italian Industries, Public Economics en Digital Innovation) waren allemaal goed te doen. Ik verwacht dan ook dat ik deze wel in de pocket heb. Daar ben ik tevreden over want is toch eigenlijk de reden waarvoor ik hier was. Midden juni zijn alle resultaten bekend!

En dan de minder belangrijke maar leukere vrijetijdsbesteding! Mei was eigenlijk één groot feest. Dit had natuurlijk allereerst te maken met het weer. Meeste dagen zon en altijd 24+. Iedereen begint zich te beseffen dat het eind van het semester in zicht komt waardoor er nog meer genoten wordt. Ook was iedereen nog meer thuis in de mogelijkheden van verschillende feesten/uitgaansgelegenheden waardoor er beter kon worden gekozen voor een bepaalde locatie. Zo was er bijvoorbeeld elke woensdag avond een Erasmus party waar je als Internationale student voor €1,- binnen kwam en onbeperkt kon dineren. De locatie was ook nog eens geweldig (voor geïnteresseerden: Old Fashion Milano). Zoveel voordelen konden we natuurlijk niet laten liggen, dus wij hebben onze woensdagavonden (en soms de vroege ochtenden) daar doorgebracht met honderden andere internationale studenten.

Het weekend van 13, 14, 15 mei zijn m'n ouders samen met Lennard langsgeweest. Heel fijn om hen weer te zien en mijn leven hier aan hen te laten zien. Het voelde ook alsof ik gewoon weer thuis was. Zaterdag heb ik ze alles rondom de campus en universiteit laten zien. Zondag zijn we het centrum van Milaan in geweest en heb ik ze daar als een ware gids rondgeleid. Maandag zijn ze weer richting Amsterdam gevlogen na een geslaagd weekend.

De dinsdag daarna stond de trip naar Rome op de planning. Heen ben ik met de trein gegaan. Rome is een ongelovelijke mooie historische stad. Heb me verbaast over alle details en oude overblijfselen. Het Vaticaan was indrukwekkend. Daarnaast super leuke tijd gehad met de groep waarmee ik was. Donderdag ging de trein terug maaarr we wilden nog niet weg. Dus hebben we geprobeerd om ons treinticket te verkopen wat uiteindelijk nog gelukt is ook. Dus zijn we vrijdagavond pas weer terug naar huis gegaan.

Vanaf dat moment werd de focus weer op de studie gelegd. Wel met hier en daar klein feestje tussendoor. 27 mei was er een afscheidsdiner met aansluitend feest. Iedereen was aanwezig wat het tot een mooie avond maakte. De volgende dag was de Champions League finale in Milaan. In het begin van de middag zijn we richting Milaan gegaan. De stad was overbevolkt met Madrilenen wat een heerlijke sfeer gaf. 's Avonds de wedstrijd samen met fanatieke Spanjaarden in een volle English Pub bekeken. Was een leuke ervaring. Vanaf dat moment weer even 4 dagen volle focus op de studie.

Ondertussen gingen 's avonds wel de wekelijkse dingen door. Op de laatste 'Shitface Tuesday' had iedereen, zoals de traditie leert, een wit shirt aan en kon je een boodschap op elkaars shirt schrijven. Leuk om dat later nog een keer terug te lezen!

Woensdag 1 juni ben ik na het laatste tentamen met Leo, Jorge en Sam naar Venetië gereden. Alleen de rit was al een feest. 'S avonds daar aangekomen en drankje gedaan. Donderdag hele dag het bijzondere Venetië bekeken wat ik absoluut niet had willen missen. Eind van de middag terug naar Milaan om daar de laatste nacht in Italië door te brengen.

Voor de laatste keer deze geweldige stad onveilig gemaakt! Vrijdag na het uitchecken terug naar de campus om iedereen nog voor de laatste dag te zien. Je bent toch meer dan 4 maanden heel intensief met bepaalde mensen opgetrokken. Dit was je alles deze tijd. Als er wat was deelde je dat met deze mensen wat de vertrouwensband groot maakt. En eigenlijk wilde niemand deze vriendschappen en leuke dingen met elkaar opgeven. Het afscheid was dan ook lastiger dan ik verwacht had. Maar om het positief te zien: wat is er mooier dan het hebben van vrienden over de hele wereld?

Vrijdag ben ik met Sam en Jorge om 18:00 met de auto vertrokken naar Praag. De reis was voorspoedig! Rond 04:00 kwamen we aan in Sam's Praag! Voor mij is het nu nog één week tot dat ik terug ga naar Nederland. Dus nog één week genieten van Praag, Wenen en Berlijn. Vrijdag avond 10 juni zal ik samen met Jorge en zijn broertje landen op Schiphol. De volgende 3 dagen laat ik hen Nederland zien en vervolgens zal ik weer langzaam in het 'normale' leven moeten komen.

Ik had dit avontuur nooit willen missen en voel me 'lucky' met alle mensen die ik heb ontmoet. Zoveel steden gezien met elk zijn eigen verhaal en uiterlijk. Het was meer dan 4 maanden genieten van Italie en van de culteren en gewoontes mensen vanuit andere landen. Italie en Milaan zal vanaf nu altijd speciaal zijn. Daarnaast voel ik me ook goed over m'n familie en vrienden in Nederland die me dit zo gunnen en zoveel interesse toonden. Ik kijk er dan ook naar uit om hen weer te zien. Het op mezelf wonen was ook iets wat ik als zeer positief heb ervaren. Ik ben van plan om te proberen contact te houden met de goede vrienden die ik hier gemaakt heb. Zeker voor degene die in Europa wonen is het mogelijk om elkaar soms op te zoeken. RyanAir en EasyJet bestaan niet voor niks, haha.

Dit was denk ik mijn laatste verhaal. Ik zal als ik terug ben in Nederand nog wel een kort stukje plaatsen met de links naar de nieuwe foto's. Hoop dat jullie via deze weg een beetje een beeld hebben gekregen en dat jullie het leuk vonden om te lezen.

Take care, zie jullie snel. Heel snel.

Jochem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Castellanza

Erasmus Exchange

Let's study abroad.

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

The last month.

26 April 2016

Enjoying Italy

26 Maart 2016

Time goes fast when you're having fun!

06 Maart 2016

One month in Italy!

15 Februari 2016

Two weeks past!
Jochem

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 1572
Totaal aantal bezoekers 4737

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 12 Juni 2016

Erasmus Exchange

Landen bezocht: