Enjoying Italy - Reisverslag uit Castellanza, Italië van Jochem Pon - WaarBenJij.nu Enjoying Italy - Reisverslag uit Castellanza, Italië van Jochem Pon - WaarBenJij.nu

Enjoying Italy

Door: Jochem Pon

Blijf op de hoogte en volg Jochem

26 April 2016 | Italië, Castellanza

Ciaooo,

Het is weer tijd voor een verhaaltje van mijn kant! Het vorige verhaal is alweer een maand geleden dus het werd wel weer tijd. De tijd vliegt voorbij hier! Kan me haast niet voorstellen dat ik al bijna 3 maanden weg ben. Ik ben de laatste tijd druk geweest met van alles en nog wat en heb dus veel te vertellen!

Op het gebied van studie gaat eigenlijk alles me nog steeds vrij goed af. Tot nu toe alles ruim gehaald al moet ik daar wel bij vermelden dat de echte tentamens pas eind mei komen. Eerste studiepunten zijn al wel binnen want Italiaans is al volledig afgerond! Ze werken hier met een maximum van 30 punten in plaats van de 10 in Nederland. Voor Italiaans had ik uiteindelijk een 22, wat dus neerkomt op een 7,3 waar ik best tevreden mee ben. Voor de rest heb ik vooral ‘intermediate tests’ gehad wat allemaal niet zo spannend was. Ben nu voor twee vakken bezig met een paper die ik ook eind mei moet inleveren. Wel volg ik nu zoals eerder gezegd ook het vak Philosophy van de VU via internet. Merk dat ik mezelf er wel echt toe moet zetten om deze colleges voor te bereiden en te bekijken. Het uitstellen van deze dingen is namelijk vrij makkelijk en ook vrij aantrekkelijk omdat het tentamen toch ‘pas’ 23 mei is. Zeker als je bedenk dat het hier tegenwoordig elke dag boven de 20 graden is en de zon zich nauwelijks meer verstopt. Het park is dan ook sinds een paar weken mijn favoriete plek op de campus. Zodra er wat vrije tijd is (en dat is vaak, haha) ga ik met wat andere richting het park om daar gezellig wat te eten, drinken, een balletje te trappen of zelfs een klein beetje te studeren (de eerste 10 minuten).

Dan Boedapest. Wat een gave stad is dat. Ik ben daar van 27 maart tot en met 31 maart samen met vijf andere geweest. Zondag de 27ste vlogen we ’s ochtends vroeg wat er voor zorgde dat we ook lekker vroeg in Boedapest aankwamen. Daar aangekomen moesten we opzoek naar ons appartement wat in totaal €100,- kostte. €4,- per persoon per nacht. Niet normaal. We verwachtte dus ook niet al te veel maar het bleek reuze mee te vallen. Oké, de badkamer viel half uit elkaar en we sliepen met z’n 6e in één kamer, maar het appartement lag midden in het centrum wat het voor ons studenten tot een perfecte plek maakte. De eerste avond hebben we natuurlijk mijn verjaardag gevierd. Toch gek om dat zonder je familie en Nederlandse vrienden te doen, maar wel erg gezellig! Er was zelfs een slinger mee met ‘Buon Compleanno’. Maandag hebben we Boedapest bekeken. Bijzondere stad met tal van hoogtepunten. De sfeer en structuur is zeker anders dan grote ‘west Europese’ steden als Londen, Parijs en Milaan en dit vond ik bijzonder om te zien. Ook hebben ze geen euro’s maar HUFs. Eén euro is ongeveer 312 HUF’s. Je begrijpt dat dit niet het meest makkelijke getal is om mee te rekenen dus meestal hadden we geen idee hoeveel we uitgaven. Na wat weinig slaap ben ik dinsdag samen met Jorge met een luxe bus (Wifi, elektriciteit, schermpje) voor acht hele euro’s met de bus richting Bratislava gegaan. Het duurde drie uur voordat we in de hoofdstad van Slowakije waren. Bratislava was eigenlijk een soort Boedapest in het klein. Het viel mij op dat ook deze stad eigenlijk super mooi was. Je (of ik) verwacht een grauwe grijze bende maar dit was zeker niet het geval. ’s Avonds hebben we met een Mexicaanse vriend van Jorge de barretjes en cafés van Bratislava verkent. De prijzen waren zeer goed en het was erg gezellig! Iedereen wordt toch vrolijk als je hoort dat je €1,50 moet betalen voor een (0,5l) biertje. Zeker als je normaal de Milanese prijzen (€10,-) gewend bent. De nacht eindigde iets anders dan verwacht. We zouden eigenlijk bij de vriend van Jorge slapen maar de bewaker van de campus daar liet ons er niet door. Dus er zat niks anders op dan de nacht in de auto door te brengen. Achteraf een leuke ervaring, op dat moment was het drie keer niks. Woensdagochtend weer met de bus terug naar Boedapest om daar de laatste dag te spenderen. Donderdag ochtend 06:00 vlogen we terug naar ons geliefde Milaan. Ben achteraf blij dat ik ook dit deel van Europa heb kunnen zien.

De twee weken daarna heb ik het studeren afgewisseld met de wekelijkse feestjes en tijdens de weekenden zijn we naar Milaan geweest. Het valt mij op dat ik eigenlijk geen genoeg van Milaan kan krijgen. De sfeer daar vind ik geweldig. Begin me ook steeds meer te beseffen dat het Italiaanse leven best wel goed bij mij past. Het enige nadeel is nog steeds dat alles en iedereen steeds te laat komt haha. Als je denkt dat treinen in Nederland vaak te laat komen raad ik je aan om een keer hier de trein te nemen. Het komt er op neer dat je altijd weer blij bent als je er eenmaal in zit. Ook is het hier normaal als je van spoor 3 naar spoor 2 moet rustig over het spoor te lopen in plaats van door de tunnel te gaan. Zelf gebruik ik nog steeds liever de tunnel, haha.

Donderdag 14 april was het een heerlijke dag. De dag werd nog beter toen Marc, Erik en Gerco rond een uur of 3 aankwamen in Milaan. Nadat ik ze samen met Leo had opgepikt van het station kregen ze een rondleiding over de mooie campus. Omdat het heerlijk weer was zijn we daarna met een drankje en een bal richting het park gegaan om te relaxen. Leuk om bij te praten en toch ook wel weer lekker om weer even Nederlands te praten. Rond een uur of zes kregen de jochies natuurlijk honger maar ik was nog niet van plan om te eten, haha. Iets na 8 uur toch maar richting de beste pizzeria van Castellanza gegaan om daar te eten. Nadat iedereen zijn buikje vol had gegeten zijn we terug naar de campus gegaan om daar met wat andere gezellig wat te drinken. Daarna zelfs nog even richting onze ‘Rex’ (Café) gegaan om vervolgens rond een uur of 2 te gaan slapen. Officieel is het verboden om gasten te hebben maar dit is gelukkig allemaal goed gegaan. Sam had zijn bed afgestaan en sliep op een andere kamer, ik sliep ook op een andere kamer en we hadden één extra matras geregeld dus dit was top.

Vrijdag eind van de ochtend zijn we met de trein richting Lago di Como gegaan. Het weer was duidelijk minder dan de dag ervoor maar toch erg genoten van het kleine stadje Como en het grote meer! Rond een uur of 6 waren we terug en zijn we weer uiteten geweest. ’s Avonds was de wekelijkse Erasmus clubbiamo waar we na wat drankjes op de campus met een groep van 35 man met een bus richting het centrum van Milaan gingen. De busreis op zich is al een groot feest. In Milaan hebben we ‘Club Hollywood’ bezocht wat één van de beste discotheken in Milaan is. Ik vond het vooral heel leuk om te laten zien aan Marc, Gerco en Erik hoe dit soort avonden verlopen en met wie ik het meest om ga hier. Ook de Italiaanse manier van uitgaan (chique) vonden ze leuk om te zien. Erik was iets minder blij toen hij €40,- moest betalen voor 4 bier, haha. Zaterdagoverdag zonder veel slaap richting Milaan gegaan. Daar het centrum verkent en alle grote hoogtepunten bij langs gegaan. Begin van de avond met de metro naar San Siro om Internationale-Napoli te bezoeken. Omdat er super veel uitsupporters waren en wij op de ring daaronder zaten was de sfeer geweldig. Daarnaast is Napoli natuurlijk een goede ploeg die 2e staat in de Serie A. Maar Inter won uiteindelijk met 2-0 wat de sfeer in het stadion natuurlijk nog beter maakte. Na de wedstrijd heb ik ze nogmaals meegenomen naar het centrum van Milaan en hebben we daar diverse drankjes gedaan waarna we de volgende ochtend om 05:30 de eerste trein terug naar huis hebben gepakt. Zondag hebben we een rustige dag gehad (iedereen was totaal gesloopt, haha) en heb ik even mijn kookkunsten laten zien! Ze waren onder de indruk hoor. Maandag ochtend na mijn college, dit ging wel door natuurlijk, heb ik ze samen met Sam terug gebracht naar het station waarna ze terug naar Amsterdam zijn gevlogen. Al met al super om te laten zien hoe ik hier erbij zit, wat ik doe en met wie. De mensen hier vonden het ook erg leuk dat zij er waren, en andersom vonden Erik, Marc en Gerco die mensen waarmee ik hier om ga denk ik ook aardig! Het was voor mij fijn dat Gerco, Erik en Marc allemaal goed Engels kunnen waardoor zij makkelijk konden communiceren met iedereen en ik niet op hun hoefde te ‘letten’. Dit is wel is anders wanneer er bijvoorbeeld van Franse of Spaanse mensen vrienden langs komen. Wij Nederlanders mogen trots zijn op ons algemeen niveau Engels. Het weekend was nog beter dan dat ik mij van te voren voorstelde. Het voelde heel goed om weer even te beseffen welke mensen ik in Nederland heb.

Toen de rust weer was wedergekeerd was het toch even gek. Maar na een dag of twee zat ik weer helemaal in m’n ‘Erasmus ritme’. Langzaam komt ook het besef dat deze periode niet eeuwig duurt en er eigenlijk nog maar 5 weken over zijn. Hier wil ik eigenlijk nog niet aan denken omdat het nu nog veel te leuk is! Afgelopen zondag ben ik met een groep naar Genova (Genoa) geweest. Onder het genot van 25 graden met een stralende zon was deze stad een plaatje om te zien. Daarna zijn we naar een strand geweest wat dichtbij was en heb ik even een duik in de koude zee genomen! Op zo’n dag ben je helemaal in de vakantie sfeer en kan je optimaal genieten. De steden die ik hier nog perse wil (en ga) zien zijn Rome en Venetië. Deze trips staan beiden gepland in mei! In minder dan drie weken komen ook m’n ouders en Lennard langs! Heb dus (weer) genoeg om naar uit te kijken voor de komende weken!

Gisteren was het ‘giorno di libertà’ in Italie, oftewel Bevrijdingsdag. Iedereen was vrij en alles was gesloten. Voor mij was het meer een dag om even alles te doen wat ik nog moest doen. Doordat ik de meeste weekenden eigenlijk niks voor studie of andere (opruim) dingen doe gebeurd dit allemaal door de weeks. Daarnaast heb ik genoten van het goede weer! Morgen is het natuurlijk Koningsdag in Nederland. Zonde dat ik dat moet missen. Heb Sam een paar filmpjes laten zien en hij is er van overtuigd dat hij 27 april 2017 met mij in Amsterdam is! ‘Everyone is in orange? This is the greatest thing I’ve ever seen!’ Iedereen is het er wel over eens dat Nederland één van de beste landen is, het enige wat ze maar niks vinden is de taal. Het blijkt nog steeds erg grappig om Nederlands na te doen en het enige wat ze dan doen is: gegegege, gegegege. En inderdaad, als je er daarna op let is het ook wel een beetje zo. Naast m’n Italiaans is ook m’n Frans en Spaans verbeterd. Merk aan mezelf dat ik het eigenlijk best leuk vind om talen te leren en ben nu van plan om dit na m’n exchange door te zetten!

Dit keer heb ik ook weer heel wat nieuwe foto’s toegevoegd. Deze heb ik gesorteerd naar maand. Uiteraard zijn de foto’s van de maand februari nog precies hetzelfde. In de map van maart zijn nu de foto’s van wintersport, Boedapest en Bratislava toegevoegd en in april de rest. Als je de foto’s wilt zien moet je even de volgende links kopiëren en plakken in de internetbrowser:

Februari: https://drive.google.com/open?id=0B3-V2jLBocn2b1JGcWpSTVZDLU0

Maart: https://drive.google.com/open?id=0B3-V2jLBocn2YmYtZXhZUlhGMkE

April: https://drive.google.com/open?id=0B3-V2jLBocn2eUhrRjdvajJXc0U

Denk dat iedereen weer redelijk op de hoogte is. Alles gaat dus nog steeds erg goed hier. Verveel me geen moment en de vriendschappen worden beter en beter. Ik merk doordat je veel met elkaar omgaat je ondanks de vele verschillen steeds meer dingen van elkaar kan begrijpen en een hechtere groep wordt. Ook merk ik dat de ‘huishoudelijke taken’ mij steeds beter afgaan. Kan tegenwoordig zelfs strijken! De eerste keer deed ik wel 25 minuten over een overhemd, maar toch. Ook merk ik dat ik tegenwoordig bij het boodschappen doen een soort van planning maak. Waar ik vroeger toch gewoon alles pakte waar ik zin in had probeer ik nu bijvoorbeeld van te voren na te denken wat soort vlees lekker is bij welk gerecht. Vind ik toch een vooruitgang. Blijft sommige avonden puzzelen hoor, de inkoop is natuurlijk nooit helemaal perfect. Genoeg gepraat, ik ga even lekker de zon in! Take care en jullie zullen voor juni zeker nog wat van mij horen!

Arrivederci,

Jochem


  • 26 April 2016 - 17:48

    F.C.Zegers:

    hallo Jochem,
    Bedankt voor je verslagen. Je zult deze reis niet snel vergeten! Milaan en Turijn zijn niet voor niets de bolwerken van de Italiaanse industrie. Als je naar het zuiden gaat verzeil je in andere omstandigheden. Ik ga er van uit dat ze dat in Milaan je wel verteld zullen hebben. Omstreeks 1900 kende Oost Europa een bloeiperiode. Als je die steden daar ziet dan waren die Nederlandse steden daarbij maar dorpjes. De 1ste en 2de wereldoorlog hebben de situaties daar totaal veranderd. Graag wil ik jouw mening daar over horen. Als je weer terug bent dan kom je een keer voor ons koken! wat dacht je van een heerlijk Italiaans gerecht? Bestaat er ook leuke Italiaanse popmuziek? Het Engels is daar naar ik aanneem niet zo overheersend als hier. De Nederlandse luchtmacht heeft het oog laten vallen op de M346, een straaljager. In de commentaren lees je dan: wordt dit een tweede FYRA ervaring?
    Blijf heerlijk genieten naast het studeren en sla daarbij je Bijbel open en als je een kerkgebouw ziet loop er naar binnen en geniet van de sfeer!!!
    Voor zover ons bekend gaat het met ons allen goed. De fam. Zegers zit in zuid Frankrijk, de fam. van der Lek ook. Julian verblijft in Singapore. En wij... op naar "freezing"Koningsdag
    All the best en onze hartelijke groeten
    Oma,opa Zegers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Castellanza

Erasmus Exchange

Let's study abroad.

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

The last month.

26 April 2016

Enjoying Italy

26 Maart 2016

Time goes fast when you're having fun!

06 Maart 2016

One month in Italy!

15 Februari 2016

Two weeks past!
Jochem

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 4734

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 12 Juni 2016

Erasmus Exchange

Landen bezocht: