Two weeks past! - Reisverslag uit Castellanza, Italië van Jochem Pon - WaarBenJij.nu Two weeks past! - Reisverslag uit Castellanza, Italië van Jochem Pon - WaarBenJij.nu

Two weeks past!

Door: Jochem Pon

Blijf op de hoogte en volg Jochem

15 Februari 2016 | Italië, Castellanza

Ciao a tutti,

Piacere, io mi chiamo Jochem e io sono uno straniero. Io sono Olandese. Allora, a presto! Ciao!

Zie hier, het resultaat van de eerste lessen Italiaans. Ik moet zeggen dat ik de lessen eigenlijk best wel leuk vind! Qua niveau is het voor mij allemaal niet heel makkelijk omdat de meeste woorden nieuw zijn. Het feit dat ik 6 jaar Frans heb gehad helpt wel een beetje, alhoewel ik merk dat de meeste kennis van Frans al lang weer weg is. Het leukste aan het leren van een nieuwe taal is om in het ‘echt’ te testen of de Italianen je kunnen verstaan. De meeste vinden het al erg leuk als je het probeert en zo leer ik elke dag meer wat zeker van pas komt want je verbaast je er elke keer over hoe weinig mensen Engels spreken. Morgen krijg ik van de andere vakken m’n persoonlijke rooster. Hopelijk valt het mee qua uren en overlappen er weinig uren. De begeleiding hier is heel erg goed. Heeft waarschijnlijk ook te maken met de grote van de uni (±2.500 studenten tegenover 30.000 op de VU) en met het feit dat je hier op exchange bent waardoor je net iets meer aandacht krijgt. Tot zover het gedeelte over het studeren.

Naast het (tot nu toe kleine gedeelte) studeren zijn er meer dan genoeg andere leuke dingen te doen. Eigenlijk is er bijna elke avond wel wat te beleven! Een kort overzicht van de activiteiten in een week: elke maandag is er zaalvoetbal. Elke dinsdagavond is het ‘Shitface Tuesday’. De exacte betekenis weet ik nog steeds niet maar het komt neer op het nuttigen van een (of meerdere) drankje(s) in het plaatselijke café voor zeer schappelijke prijzen. Woensdag is de vrije dag. Donderdag wordt hier ‘Thirsty Thursday’ genoemd. Denk dat ik dat verder niet hoef uit te leggen, haha. Elke vrijdag is er een feestje van de universiteit zelf. Dit is erg leuk omdat hier ook de Italianen op afkomen terwijl je de rest van de avonden vooral met de internationale groep doorbrengt. Het voordeel van al deze activiteiten is dat alles super dichtbij je kamer is. Dus wanneer je het zat bent lig je binnen 10 minuten in je bed. Als je nog niet genoeg van de feestjes gehad hebt kun je elke zaterdag met een grote bus naar een discotheek in een andere deel of andere stad gaan. Vorige week was dit aan het Lago Maggiore wat echt een super locatie was! (naam: La Rocca voor de geïnteresseerden) Dit weekend was Milaan zelf aan de beurt. (Le Banque) Deze disco’s waren beide erg luxe opgezet en dit merk je dan ook in de prijzen voor een drankje. 7 euro voor een biertje is hier geen gekke prijs. Daarnaast kan je niet in je oude kloffie aankomen. Overhemd met een netto broek plus nette schoenen zijn vereist. Dit geeft toch een ander soort sfeer. In de buurt van de campus is ook een sportschool waar ik maar een abonnement op heb genomen. Toch lekker om een paar keer per week te sporten. (compenseert ook voor de vele pizza’s die ik hier eet, haha)

Afgelopen woensdag was er een internationaal diner wat erg geslaagd was! Iedereen had erg z’n best gedaan om iets te maken wat typisch voor zijn of haar land was. Erg leuk en afwisselend! Wij als Nederlanders hadden twee grote pannen met stamppot gemaakt. Dat vonden de meeste buitenlanders toch wel erg raar eten. (wat ik kan begrijpen, vind het zelf ook maar niks, haha) Zelf heb ik het meest genoten van het Mexicaanse en het Chinese eten. De stamppot heb ik maar even overgeslagen, haha. Het blijft toch apart om te zien hoe verschillend mensen eten.

Het eten hier bevalt me verder prima. We proberen zoveel mogelijk met een groepje te koken en te eten omdat het gezelliger en meer efficiënt is. Het is veel pasta maar het scheelt dat ik dat heerlijk vind! Je ziet soms Italianen drie keer per dag pasta eten, maar dat is zelfs voor mij teveel van het goede! ’s Ochtends en ’s middags eet ik toch liever gewoon brood! Ik heb een bakker gevonden dus ben van plan om mezelf zeker één keer per week te verwennen met verse bolletjes etc.
Via internet heb ik samen met Samuel (kamergenoot) een Lidl gevonden die best wel in de buurt is. In Nederland ben ik niet echt een fan van de Lidl maar doordat het assortiment van de Lidl in Italië niet heel erg verschilt van die in Nederland en er daardoor best wat ‘Nederlandse’ producten liggen, vind ik hem hier toch best fijn. Ook is de Lidl een stuk betaalbaarder dan die andere supermarkt. Daar moet ik nu toch echt ook op letten, haha.

Zaterdag ben ik voor het eerst met een grote groep mensen met de trein naar het centrum van Milaan geweest. Doordat de uni/campus toch wel echt aan de rand staat en je alleen met een stoptrein kan is het nog best wel een stuk. Maar zolang je daar rekening mee houdt is het verder geen probleem. Het was carnaval dat weekend in Milaan dus overal waren verklede mensen en lag er confetti op de grond. Erg leuk om te zien! De binnenstad zelf is geweldig mooi. Binnen een half uur was iedereen elkaar kwijt en was ik over met twee andere jongens. Eigenlijk was dat maar beter ook want daardoor hebben we veel meer gezien en gedaan. Het ijsje aan het eind van de dag maakte de dag nog beter dan dat die al was.

De zondag hier is toch erg anders dan thuis. Er is hier een kerk maar ik ben nog niet geweest. Ben van plan om deze week maar is te kijken wat voor tijden er diensten zijn en wat voor kerk het precies is. Grote kans dat het een katholieke kerk is.

De mensen van de internationale groep zijn allemaal echt heel leuk! Ik had niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden om andere culturen en meningen te leren kennen. Dingen die voor ons heel normaal zijn, zijn dat voor andere mensen niet. Ik had het bijvoorbeeld met een Mexicaan over het halen van je rijbewijs. Hij snapte niet echt wat ik bedoelde en na een tijdje had ik door waarom: je hoeft in Mexico geen rijbewijs te halen door middel van lessen maar je kan hem gewoon kopen daar. Dit is in Nederland toch ondenkbaar haha. Wanneer ik ons Nederlanders vergelijk met buitenlanders zijn wij denk ik altijd vrij luxe en als superieure mensen opgegroeid. Het is interessant om te horen hoe buitenlanders reageren op dingen als de sociale zekerheid in Nederland, hedendaagse politieke kwesties, accijnzen, Europese Unie, USA etc. Het met een totaal open blik op deze dingen reageren van andere mensen verrijkt je eigen kijk op deze dingen. De Nederlandse systemen zijn niet altijd perfect. Door het contact met mensen uit andere gebieden hoor je andere meningen wat ervoor zorgt dat je minder snel neerkijkt op andere landen (wat denk ik wel in de Westerse cultuur zit). Dit is denk ik naast het verbeteren van mijn Italiaans/Engels en het maken van vele nieuwe vrienden het grootste winstpunt uit deze eerste twee weken.

Aankomend weekend staat er een trip naar Florence en Pisa op het programma. Daarnaast ben ik bezig met samen met een paar andere een trip naar Rome te regelen. We hebben al twee auto’s dus dat gaat waarschijnlijk wel goed komen. Het liefst wachten we nog even zodat het weer wat beter is. Enige nadeel is dat we dan waarschijnlijk wel een stuk drukker zijn met de studie maar dat is dan maar niet anders.

Zo, dat was een lang verhaal maar jullie zijn weer helemaal op de hoogte! Ben van plan om binnenkort voor een nog beter beeld ergens foto’s op te zetten. Maar moet nog even uitzoeken hoe, wat en waar precies. Succes met alles daar!

Groetjes,

Jochem

  • 15 Februari 2016 - 21:21

    Rozemarijn:

    Buon giorno Jochem!
    Wat schrijf je leuk! Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Hele fijne week en succes met de studie en het Italiaans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Castellanza

Erasmus Exchange

Let's study abroad.

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

The last month.

26 April 2016

Enjoying Italy

26 Maart 2016

Time goes fast when you're having fun!

06 Maart 2016

One month in Italy!

15 Februari 2016

Two weeks past!
Jochem

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 4743

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 12 Juni 2016

Erasmus Exchange

Landen bezocht: