It's getting better and better - Reisverslag uit Castellanza, Italië van Jochem Pon - WaarBenJij.nu It's getting better and better - Reisverslag uit Castellanza, Italië van Jochem Pon - WaarBenJij.nu

It's getting better and better

Door: Jochem Pon

Blijf op de hoogte en volg Jochem

05 Februari 2016 | Italië, Castellanza

Hey daar,

Misschien sneller dan verwacht maar hier is weer een nieuw verhaaltje van mij. Het is nu de 5de dag dat ik in Italië ben, maar voor m’n gevoel zit ik hier al een stuk langer. Ik ben al redelijk gewend aan de nieuwe omgeving en het wordt eigenlijk per dag leuker hier.

Toen ik dinsdag avond mijn kamer in kwam zag ik dat ik niet meer alleen was. Ik deel mijn kamer samen met Samuel uit Praag. Een aardige jongen met wie ik goed kan opschieten. En het belangrijkste: hij kan Engels! Dit was toch wel een opluchting omdat ik al van meerdere mensen hoorde dat ze met een Italiaan op de kamer zaten die maximaal 5 woorden Engels spreekt. Ik hoop juist mijn Engels nog verder te verbeteren en merk dat het goed lukt! Samuel is hier met de auto gekomen en dat is echt heel chill. Boodschappen doen is nu toch een stuk makkelijker! Woensdag ochtend hebben we maar gelijk de halve ‘Il Gigante’ supermarkt leeggekocht. Ik moet nog wel even goed uitzoeken wat voor eten en drinken ik het best kan kopen want de prijzen zijn hier voor m’n gevoel een stuk hoger dan in Nederland. In de supermarkt gaat alles echt op z’n gemakje. 20 minuten wachten voordat je aan de beurt bent bij de kassa is totaal niet gek. En niemand die daar een probleem van maakt.

De universiteit waar ik studeer is een particuliere universiteit. Dit merk je wel aan de mensen die er studeren en aan het aantal auto’s op de parkeerplaats. Het is hier heel normaal om als student met een grote Audi naar college te komen. De Italiaanse studenten zijn vriendelijk als je ze iets vraagt maar zelf zullen ze nooit een gesprek beginnen. De internationale studenten trekken heel erg met elkaar op als groep. Dit komt denk ik omdat wij allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Op de begane grond van het gebouw waar ik woon is een algemene ruimte met tafeltennistafels, pooltafels, playstation, dartbord enz. Dus wanneer je niks te doen hebt zijn daar altijd wel mensen op je mee te vermaken! Tot nu toe nog geen potje fifa verloren! :)

Woensdag avond ben ik voor het eerst uiteten geweest met een deel van de internationale groep. 5€ voor een pizza die niet op een normaal bord past. Hij was ook nog is erg lekker dus zeker voor herhaling vatbaar. Daarna redelijk vroeg gaan slapen want donderdag waren er voor het eerst verplichte dingen! Om 10 uur zat ik voor het eerst in de collegezaal en werd er van alles verteld over de universiteit, vakken, roosters etc. Erg handig allemaal! Woensdag avond heb ik voor het eerst gekookt: penne met saus en gehakt. Van Samuel mocht ik vaker koken dus dat vond ik wel een compliment. Het koken kan in een gezamenlijke keuken wat eigenlijk best gezellig is! Je kan ook op de campus voor 6€ eten dus dat ga ik binnenkort ook maar is uittesten. ’s Avonds was er een ‘What is your name party’. Iedereen kreeg een sticker met je naam en zo was het nog makkelijker om iedereen te leren kennen. De shots waren ook nog is 1€ dus het was een geslaagde avond haha. M’n naam blijkt internationaal niet heel makkelijk uit te spreken. Ik heb denk ik meer dan 10 verschillende varianten gehoord. Vrijdagochtend 10 uur, wat erg vroeg was, was er een Italiaanse test. Voor mij was dit vrij lastig/onmogelijk. Ik ken al best wat woorden maar als je me vraagt naar voltooid verleden tijd van een woord haak ik toch af haha. Grote kans dat ik in de beginner klas terecht kom en dan volgende week 5 uur Italiaanse les per dag heb.

Vanavond gaan we met een grote bus naar het Lago Maggiore voor nog een feestje. Ben erg benieuwd! Het weekend zal rustig worden wat ik niet heel erg vind! Denk dat ik zaterdag overdag maar is het centrum van Milaan ga verkennen! Woensdag is er een internationaal diner wat inhoudt dat iedereen eten en drinken vanuit zijn eigen land moet meenemen. Ik zelf heb twee zakken drop mee dus hoop dat andere er iets meer werk van gemaakt hebben anders moeten we toch echt weer langs de pizzeria.

Zo, dat waren mijn eerste dagen. Als ik er nu op terug kijk is het allemaal nog leuker dan verwacht. Vooral het in contact komen met studenten van over de hele wereld vind ik heel erg leuk! En het weer hier, daar geniet ik ook van! Het is hier nog niet heel warm maar de lucht is tot nu toe wel elke dag strak blauw! Heerlijk! Wanneer ik weer veel nieuwe dingen te melden heb horen jullie het!

Groetjes,
Jochem

  • 10 Februari 2016 - 15:00

    Jeannette Van Akelijen:

    Hm. nog geen enkele potje fifa verloren hé, kom op je moet jezelf blijven uitdagen: blijf iemand zoeken;-);-) Ben verder benieuwd idd hoe je naam internationaal wordt uitgesproken.
    Veel sterkte met 5 uur Italiaans als je beginner bent. Komt allemaal goed! Groet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Castellanza

Erasmus Exchange

Let's study abroad.

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2016

The last month.

26 April 2016

Enjoying Italy

26 Maart 2016

Time goes fast when you're having fun!

06 Maart 2016

One month in Italy!

15 Februari 2016

Two weeks past!
Jochem

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 4731

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 12 Juni 2016

Erasmus Exchange

Landen bezocht: